Psychologické poradenství a psychoterapie v rodině
Příběh z praxe
Obrátila se na mě maminka osmiletého Adama. S jeho otcem je rozvedená už šest let, nyní je podruhé šťastně vdaná. Do poradny ji přivedly konflikty s bývalým manželem ohledně výchovy Adama. Syn nyní chodí do druhé třídy základní školy, ve škole má dobré známky a žádné výraznější problémy nemá. Už od útlého věku je však jeho výchova v rodině obtížná. Chlapec neposlouchá, odmlouvá, každou nabízenou aktivitu nejdříve negativně okomentuje, drobné domácí práce odkládá, také v jídle je velmi vybíravý.
Sama klientka si k synovi našla přístup, který funguje. Mají pravidelný denní režim, na jehož dodržování trvá, zároveň se u Adama snaží oceňovat vše, co se mu daří. Minimum pozornosti naopak věnuje jeho nevhodnému chování.
Otec, u kterého chlapec tráví dva víkendy v měsíci a jedno odpoledne v týdnu, Adama ale považuje za nevychovaného. Klientce opakovaně vyčítá, že chlapce špatně vychovává. Sám se přitom podle matky k chlapci chová nedůsledně. Když Adam odmlouvá, netrvá na splnění úkolu. Pokud odmítá jídlo, nabízí mu jiné možnosti.
Na společném sezení jsme se s klientkou rozhodly, že se seznámím jak s Adamem, tak s jeho otcem. Otci jsem nabídla možnost využít setkání k tomu, abychom probrali možné výchovné přístupy.
Původně komplikovanou rodinnou situaci jsem analyzovala osobně jak s maminkou, tak s Adamem i jeho otcem. Otci jsem nabídla možnost využít naše setkání k tomu, abychom probrali možné výchovné přístupy. Vysvětlila jsem mu, jak je důležité mít ve výchově nastavený pravidelný a dítěti srozumitelný režim, co nejvíce posilovat žádoucí chování a hlavně se vzájemně s Adamovou maminkou v podobném přístupu podporovat. Po několika individuálních sezeních nyní spolu s bývalou manželkou spolupracují více a dokonce Adam, který při prvním osobním setkání projevil přání, aby maminka s tatínkem byli opět spolu, se ochotně zapojil do zlepšení situace.